نرم افزار هوشمند سازی مدارس | نرم افزار مدرسه | نرم افزار مدیریت مدرسه

تین‌کلاینت ها ابزارهایی نوین در خدمت مدارس و سازمان ها

تین‌کلاینت (Thin Client)‏ به کامپیوتر یا برنامه‌ی کامپیوتری اطلاق می‌شود که برای اجرا به کامپیوتر‌های دیگر وابسته است.

این مفهوم در برابر فت‌کلاینت(Fat Client)‏ قرار می‌گیرد که طوری طراحی شده تا تمام نیازهای خود را خودش برآورده کند. تین‌کلاینت‏ یک کامپیوتری کوچک و آماده برای شبکه‌های کامپیوتری است که در عین استفاده از کمترین منابع سخت‌افزاری، بالاترین کارایی و امنیت را برای شبکه به همراه می‌آورد.

تین‌کلاینت کامپیوترهایی کوچک با حداکثر امکانات و پایین‌ترین میزان استفاده از قطعات مکانیکی می‌باشند که به سادگی جایگزین کامپیوترهای بزرگ و پرمصرف قدیمی می‌شوند. تین‌کلاینت می‌تواند دارای سیستم عامل و یا فاقد سیستم عامل باشد. به این معنی که می‌تواند یک سیستم عامل محلی داشته باشد یعنی یک نسخه از ویندور یا لینوکس بر روی آن نصب یا اجرا نمود و یا اینکه برای بوت شدن کاملا وابسته به سرور باشد.

تین‌کلاینت ها فاقد هر گونه قطعه مکانیکی مانند هارد دیسک و فن می‌باشند. لذا نگهداری آن‌ها آسان‌تر است و به صرف وقت و هزینه کمتری نیاز دارد. این دستگاه‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی حرارت کمتری تولید می‌کنند. لذا برای محیط‌های صنعتی و یا محیط‌های گرم مناسب‌تر هستند.

همچنین به دلیل کوچکی و حجم کم، فضای کمی اشغال می‌کنند. تین‌کلاینت توان مصرفی بسیارکمی حدود ۳۰ وات (بسته به نوع) دارد. بنابراین استفاده از این دستگاه در سازمان‌هایی که تعداد زیادی رایانه را به خدمت می‌گیرند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

تین‌کلاینت‌ها به دلیل عدم وجود فن در دستگاه کاملا بیصدا بوده و به دلیل عدم نیاز به سرویس‌های دوره‌ای کمترین هزینه نگهداری و پشتیبانی را دارند. از دیگر مزایای تین‌کلاینت‌ها می‌توان به استفاده از آداپتور اشاره کرد که در کاهش مصرف برق تاثیر بسیاری دارد. مدیران شبکه در سازمان‌های دولتی و خصوصی اقبال بیشتری نسبت به تین‌کلاینت دارند. از آنجا که معمولا تین‌کلاینت اطلاعات را بصورت محلی ذخیره سازی نمی‌کند، مدیران شبکه نگران از دست رفتن و آسیب دیدن اطلاعات محلی کلاینت‌ها نیستند. لذا از این جهت تین‌کلاینت‌ها نیازی به استفاده از آنتی ویروس ندارند. علاوه بر آن استفاده از تین‌کلاینت، موجب کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و نگهداری سیستم می‌گردد.

رایانش تین کلاینت (pc station-pc share-office station) چیست؟

رویکرد زیربنایی رایانش تین‌کلاینت بسیار ساده است. به جای اجرای برنامه‌ها بر روی کامپیوترهای شخصی، برنامه‌ها به صورت متمرکز و تنها با ارسال تغییرات از صفحه کلید ویدیو و ماوس (KVM) که از طریق شبکه منتقل می‌شوند، کار می‌کنند. پهنای باند مصرف شده در این روش نسبت به محیط‌های سنتی کامپیوتر/سرور بسیار کمتر بوده و بهترین حالت، استفاده از شبکه محلی برای کلاینت‌ها است.

در یک محیط سنتی فت‌کلاینت، برنامه‌ها به صورت محلی ذخیره شده و اطلاعات به صورت مرکزی ذخیره می‌شوند. وقتی فایلی را باز می‌کنید، تمامی فایل به کامپیوتر محلی انتقال یافته و نتایج از طریق شبکه محلی یا شبکه گسترده (WAN) بر روی همان محیط ذخیره‌سازی مرکزی، ثبت می‌شوند.

چرا باید از رایانش تین‌کلاینت استفاده کرد؟

اما در یک محیط تین کلاینت، برنامه در آزمایشگاه تست شده و سپس بلافاصله بر روی سرور ترمینال نصب شده و تمامی کاربران مجاز قادر به استفاده از آن خواهند بود. ارتقا هم برای همه در یک زمان صورت خواهد گرفت. کارمندان فناوری اطلاعات هم دیگر مجبور نیستند وقت بگذارند و کامپیوتری را که از ارتقا عقب مانده، به‌روزرسانی کنند.

قابليت‌های تين‌کلاينت:

موارد استفــاده از تين‌کلاينت‌ها :

نتیجه‌گیری:

مدل رایانشی تین‌کلاینت یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پیش‌روی هر سازمانی است. به ویژه در زمینه‌ی آموزش می توان از این فناورزی به نحو مناسبی استفاده کرد.

مدارس می توانند با تجهیز کلاس های خود به این فناوری به راحتی در جهت هوشمند سازی مدارس گام بردارند و هزینه های این مساله را نیز کاهش دهند. اکثر مدارس به دلیل بالا بودن هزینه ها و مشکلات کلاینت ها از استفاده از کامپیوتر در مدارس دوری می کنند؛ اما با استفاده از این فناوری می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد. مدیریت متمرکز این سیستم ها و وابسطه بودن آن‌ها به سرور مرکزی امکان مدیریت یکپارچه و متمرکز را برای مدیران و مسئولان مدارس فراهم نموده است.

اگر آن را به‌درستی اجرا کنید، هزینه‌های عملیاتی و درصد مخاطره‌تان به طور چشمگیری کاهش یافته و کیفیت خدمات‌تان بالا می‌رود. کلید آن است که فرآیند را درست برنامه‌ریزی و اجرا کنید. ممکن است به دلیل نداشتن تخصص مناسب، هزینه این تغییر برایتان بسیار زیاد باشد؛ بنابراین در این راه از شرکای مستقل کمک بخواهید. در این صورت هزینه‌های گزاف با صرفه‌جویی‌هایی که بعدا صورت می‌گیرد، جبران می‌شود.