کاربرد بلاک چین در آموزش و پرورش چیست؟

بلاک چین به زنجیره‌ای از بلاک‌ها گفته می‌شود که اطلاعات را در بردارند. این فناوری برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط گروهی از پژوهشگران توصیف شد. در اصل به‌منظور زمان‌بندی اسناد دیجیتال به وجود آمد تا دیگر امکان تغییر تاریخ یا دست بردن در آن‌ها وجود نداشته باشد.

مانند یک دفتر اسناد رسمی البته تا سال ۲۰۰۹ میلادی قبل از به وجود آمدن بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو خیلی کاربرد نداشت. در مقاله حاضر به بررسی ساختار کلی بلاک چین می‌پردازیم و ویژگی و کاربردهای آن در آموزش و پرورش و موضوعات بالقوه برای تحقیق در رابطه با بلاک چین را معرفی می‌کنیم.

مقدمه ای بر کاربرد بلاک چین در آموش و پرورش

در تمامی کشورهای توسعه یافته‌ی جهان، حوزه‌ی آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است. تمام حوزه‌های دیگر از جمله تولید دانش، پزشکی، کشاورزی و صنعت وابسته و تحت تاثیر حوزه‌ی آموزش هستند.

با وجود آنکه امروزه حوزه‌هایی مثل اینترنت، رباتیک و فناوری اطلاعات و نرم افزار هوشمند سازی مدرسه خیلی مطرح شده‌اند، منابع انسانی هنوز هم باارزش‌ترین منبع هستند. برخلاف باور عموم، فناوری‌های پیشرفته به بهبود آموزش پرسنل و حل بسیاری از مشکلات کمک کرده‌اند.

نه‌تنها بخش خصوصی، بلکه بسیاری از مؤسسات آموزشی دولتی نیز خود را آماده ساخته تا از ابزارهای مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند یا دوست دارند راجع به نقاط  قوت و ضعف فناوری بلاک چین در حوزه‌ی آموزش، تحقیقاتی را انجام می‌دهند. بیایید برخی از چالش‌های حوزه‌ی آموزش و راهکارهایی که فناوری بلاک چین برای حل آن‌ها ارائه می‌دهد را باهم بررسی کنیم.

بلاک چین در آموش و پرورش

بلاک چین جایگزین سیستم سنتی کاغذی

یکی از مزایای شناخته‌شده‌ی فناوری بلاک چین بی‌نیاز کردن ما از سیستم کاغذی است و این به‌نوبه‌ی خود ریسک جعل اسناد را از بین می‌برد. مدارک تحصیلات تکمیلی مقاطع مختلف مثل دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و غیره یا حتی کارنامه‌ی دانش‌آموزان در مدارس، گواهی‌نامه‌های دوره‌های آموزشی همه کاغذی هستند و  به طبع مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند. زمانی که اطلاعات مربوط به نمرات دانش‌آموزان و دوره‌های آموزشی گذرانده شده بر بستر بلاک چین و نرم افزار مدرسه قرار می‌گیرند، به‌هیچ‌وجه پاک نخواهند شد و امکان جعل و یا دست‌کاری آن‌ها وجود ندارد. در عین حالت شما می‌توانید خیلی راحت با رضایت مالک آن‌ها به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

امروزه حوزه‌ی آموزش نیازمند یک‌نهاد مرکزی برای اعتبارسنجی این مدارک بوده و مؤسسات آموزشی باید هزاران درخواست از سازمان‌های  مختلف را برای ارسال کپی اسناد پردازش کنند. آن‌ها نیاز دارند نسبت به اینکه یک فرد از دانشگاه خود حقیقتاً فارغ‌التحصیل شده اطمینان حاصل کنند.

قرار گرفتن اطلاعات حوزه‌ی آموزش بر بستر بلاک چین، هر گونه شک و تردید نسبت به کارمندان و سطح دانش آنها را از بین برده و امکان ایجاد مدارک جعلی را از بین می‌برد.

در حقیقت ما پایگاه داده‌ای داریم که اطلاعات یک فرد شامل مهارت‌های فردی، دوره‌های تخصصی گذرانده شده و یا حتی سخنرانی‌هایی که شخص در آن حضور داشته را ذخیره می‌کند. با این پایگاه داده، کارفرمایان می‌توانند اطلاعات مربوط به یک کارمند را به راحتی، سریع و بدون هیچ تردیدی به دست آورند.

امروزه استخدام برای موقعیت‌های خاص یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است و تقریبا هیچ الگوریتمی برای محدود کردن متقاضیان با سطح دانش مورد نیاز وجود ندارد. با استفاده از بلاک چین افراد می‌توانند در هر نقطه از جهان اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی و کاری خود را بااطمینان برای کارفرمایان ارائه دهند.

بلاک چین جایگزین سیستم سنتی کاغذی

استفاده بهینه از منابع سازمان

هزینه‌ی کاغذ و چاپ اسناد تنها محدود به زمان فراغت از تحصیل نیست بلکه بسیاری از موسسات هزینه‌ی زیادی را فقط صرف نگهداری از این اسناد می‌کنند.

با بلاک چین در حقیقت حق کنترل و نگهداری از اطلاعات شخصی با خود شخص می‌باشد. این مسئولیت نگهداری مدارک تحصیلی و دسترس‌پذیری آنها در موقع تقاضا را از دوش موسسات آموزشی بر خواهد داشت. شاید برایتان جالب باشد که میلیون‌‌ها دلار در جهان هزینه‌ی نگهداری از این اسناد می‌شود.

استفاده بهینه از منابع سازمان

اقتصاد آموزش با بلاک چین

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال و سرویس‌های مالی از محبوب‌ترین کاربردهای بلاک چین هستند. کاربرد بلاک‌ چین در حوزه‌ی آموزش تنها محدود به ارائه‌ی راهکارهایی برای حل چالش‌های این حوزه نمی‌شود بلکه می‌توان از ارزهای دیجیتال در مؤسسات آموزشی نیز بهره گرفت.

حسابداری امور مالی فرآیند مهمی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی است؛ فناوری بلاک چین سیستم محاسبه‌ی بورس دانشجویان و دستمزد استادان را بهبود داده و مکانیزمی شفاف و عادلانه برای کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

چشم اندازهای استفاده از بلاک چین

دانشگاه و موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) که در آموزش متخصصین در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته سرآمد است، یک پلتفرم آموزشی برای ذخیره‌‌ی دیجیتال مدارک فارغ التحصیلان خود ارائه کرده است.

دانشگاه نیکوسیا (Nicosia) بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی در قبرس نیز که یکی از پیشگامان پیاده‌سازی بلاک چین در مقیاس وسیع می‌باشد، بلاک‌ چینی جامع برای ذخیره‌ی اطلاعات مربوط به دانشجویان خود و مدارک تحصیلی آنها راه‌اندازی کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا به تازگی نسبت به پیاده‌سازی بلاک چین برای اهداف آموزشی ابراز علاقه کرده است. هیئت ویژه‌ای برای بررسی این مهم پژوهش کردند و نتایج خود را در گزارشی با عنوان «Blockchain in education» ارائه دادند. این سند ارزش افزوده‌ی، ریسک‌های آن، چشم‌اندازها و مورد‌های کاربرد استفاده از فناوری بلاک چین در اعتبار دادن به آموزش‌های آکادمیک و آموزش‌های شخصی را بررسی نموده است.

این گروه تحقیقاتی معتقد است هنوز زیرساخت فنی لازم برای حوزه‌ی آموزش به شکل کامل توسعه داده نشده اما امیدوارند در آینده‌ی نزدیک بلاک چین بسیاری از مشکلات را حل کند.

اقتصاد آموزش با بلاک چین

بلاک چین در حوزه‌ی آموزش

همچنان که حوزه‌ی آموزش متنوع‌تر، غیرمتمرکزتر و دموکراتیک‌تر می‌شود، ما نیز نیاز به حفظ شهرت، اعتماد به یک گواهی‌نامه و اثبات یادگیری و شفافیت بیشتری داریم.

بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده‌ی امن، منبع باز و آنلاین تمامی این امتیازها را به ما می‌دهد.

ساز و کار مدرسه‌ی هولبورتون

مدرسه‌ی هولبورتون در سان فرانسیسکو، یک مدرسه دارای  نرم افزار هوشمند سازی مدرسه است که آموزش پروژه محور را به عنوان جایگزین برای دوره‌های کالج قرار داده است. این مدرسه از بلاک چین برای ذخیره و ارائه گواهی‌نامه تحصیلی استفاده کرده است.
رمزنگاری و احراز هویت دو عاملی برای ساختن، تأیید کردن و قرار دادن گواهی تحصیلی در پایگاه داده‌ استفاده می‌شود. البته این مدرسه هنوز گواهی کاغذی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد، اما یک شماره پاکسازی غیر متمرکز (DCN) برای احراز هویت وجود دارد که توسط کارفرمایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلاک چین و دوره های آموزشی آنلاین

دانشگاه پرینستون، بر بستر بلاک چین دوره‌های آموزشی آنلاین (Mook) را توسعه داده است. مردم روز به روز علاقه‌ی بیشتری نسبت به mook  نشان می‌دهند. آموزش در حال تغییر است و استقبال مردم از دوره‌های آموزشی آنلاین، دانشگاه‌های برتر جهان برای تغییر ساختار  به فکر واداشته اشت.

اقتصاد آموزش با بلاک چین

ردیابی توالی پیشرفت حرفه‌ای

همیشه یک چالش بوده و سوابق حرفه‌ای یک فرد و مسیر آموزشی‌ای که طی کرده اغلب پراکنده و خیر قابل ردیابی است.

بلاک چینی را تصور کنید که بتواند چنین کاری را انجام دهد و داده‌‌های مربوط به حضور در کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی و غیره را جمع‌آوری کند. معلمان و متخصصان می‌توانند این داده‌ها را ارائه‌دهندگان دریافت کنند.

منبع: برگرفته از ارز دیجیتال

سامانه هشت
پیشرفته ترین نرم افزار مدرسه
مقالات مرتبط
به اشتراک بگذارید
نرم افزار هوشمند سازی مدارس ، نرم افزار مدرسه سمیم شعار نرم افزار